Astăzi, în 1886, Karl Benz dezvăluia oficial „Benz Patent Motorwagen”, considerat primul automobil. Era un vehicul conceput pentru a fi propulsat de un motor cu 0,6 cai putere și un motor de 0,95 litri.
Primul automobil, construit de inginerul german Karl Benz în anul 1885, s-a numit Motorwagen şi era vehicul propulsat de un motor cu explozie în patru timpi, alimentat cu benzină.
Acesta era, de fapt, o trăsură cu trei roți și cu un motor de 0,95 litri amplasat în partea din spate care dezvolta 0,6 CP. În aceste condiții, viteza maximă pe care Patent Motorwagen o putea atinge era de 16 km/h, în linie dreaptă. Vehiculului i-a fost acordat patentul nr. 37435, pe care Benz îl solicitase în 29 ianuarie 1886.
Automobilul demara greu, scotea un zgomot infernal şi un nor de fum gros şi urât. Pentru a porni, motorul trebuia încălzit mai întâi cu apă fierbinte, iar apoi, în timp ce şoferul manevra pornirea, vehiculul trebuia împins până când pistoanele ajungeau să funcţioneze singure.
Motorwagen a fost produs în doar trei exemplare, iar unicul care mai există şi astăzi este expus la Muzeul Tehnicii din Munchen.
Benz şi-a prezentat oficial invenţia în public la 3 iulie 1886, pe Ringstrasse din Mannheim, iar la demonstraţie s-a produs şi un incident nefericit. Zgomotul motorului a speriat calul măcelarului care a luat-o la goană răsturnând produsele din căruţă în şanţ şi rănind vizitiul.
În plus, Motorwagen era alimentat cu benzină, iar acest lucru a alarmat opinia publică, pentru că tocmai în acele vremuri apăruseră maşinile de gătit cu petrol, care mai făceau explozie prin bucătării. Cum rezervorul automobilului intra de de 20-30 de ori mai mult carburant, unele ziare au sugerat că ar fi bine să-i fie retras brevetul inventatorului, pentru a nu incendia întreg oraşul.
Inginerul Benz nu s-a descurajat şi a prezentat noi modele mai silențioase şi a propus amenajarea unor staţii de alimentare cu benzină la unele intersecţii, pentru ca rezervorul maşinii să nu fie prea mare.
Pentru a populariza invenţia soţului ei, Bertha Benz a luat Patent-Motorwagen nr. 3, fără ştirea lui Karl, şi a plecat cu automobilul să-şi viziteze rudele, pentru a-i demonstra utilitatea ca mijloc de transport pe distanţe lungi.
Excursia a început la începutul lunii august 1888, iar doamna şi-a luat la bord şi cei doi fii, pe Eugen şi Richard, şi au călătorit din Mannheim, prin Heidelberg şi Wiesloch, până în Pforzheim, oraşul natal.
Pe lângă a fi şofer, Bertha Benz a fost şi mecanic, curăţând pe drum carburatorul cu un ac de pălărie şi folosind o jartieră pentru a izola un cablu. A alimentat automobilul cu carburant la o farmacie din Wiesloch şi atunci când i s-au defectat frânele, a rugat un cizmar să-i le fixeze cu nişte bucăţi de piele, inventând astfel garnitura de frână.
La sosirea în Pforzheim, a trimis soţului ei o telegramă, a petrecut noaptea în casa mamei sale şi s-a întors acasă, trei zile mai târziu. Călătorise în total 194 de km. În Germania, pentru a celebra sa călătorie, la fiecare doi ani, este organizată o paradă a automobilelor de epocă. În 2008, Ruta Memoriala Bertha Benz a fost aprobată oficial ca rută a moştenirii industriale a realizărilor umane.
Karl Benz este, de altfel, cel care a fondat Benz & Cie. Karl Benz a fondat compania în 1871, care ulterior s-a unit cu Daimler Motoren Gesellschaft, fondată 1890. Cele două companii s-au unit în 1926, în ceea azi știm cu toții ca Mercedes Benz.