Mișcarea politică UNIREA susține că Igor Dodon dorește modificarea Constituției pentru a interzice unirea cu România

Mișcarea Politică UNIREA din Chișinău condamnă cu vehemență încercarea șefului statului Igor Dodon și a regimului său de modificare a Constituției Republicii Moldova. Scopul principal al președintelui pro-rus ar fi interzicerea Unirii cu România, prin modificarea art. 142, din Legea Supremă a Constituției.

Grupul politic a atras atenția asupra faptului că atacurile continue asupra Unirii și amenințările permanente la adresa unioniștilor din partea lui Dodon reprezintă o formă de persecutare a unui segment politic și civil, tot mai important în societate, care a ajuns la peste 1/3 din populația Republicii Moldova, ceea ce constituie o crimă împotriva umanității, în conformitate cu art.7 lit. h) din Statutul Curții Penale Internaționale, potrivit InfoPrut.

  • Derapajele antidemocratice repetate ale lui Dodon, de atac la adresa unioniștilor, cu amenințarea de a interzice un curent firesc, existent prin voința oamenilor, intenția anunțată de modificare a Constituției, în vederea interzicerii obiectivului politic al Unirii, vin în contradicție flagrantă cu drepturile și cu libertățile fundamentale ale omului, consacrate de către ONU, Consiliului Europei, Uniunea Europeană, OSCE, practica CEDO etc.
  • Republica Moldova (RM) face parte din organismele internaționale menționate mai sus și este un stat asociat Uniunii Europene.
  •  Aderând la aceste organizații internaționale, RM a semnat și a ratificat acorduri obligatorii și pentru RM, care, în materie de drepturi ale omului prevalează și asupra Constituției RM, fiind cu aplicabilitate directă la nivelul oricărei instituții de stat.
  • Pe data de 10 septembrie 1991, la două săptămâni de la proclamarea Independenței, RM a decis să adere la Conferința pentru Securitate și Cooperare din Europa (CSCE – devenită mai târziu OSCE) și să semneze Actul Final de la Helsinki.
  •  Actul Final de la Helsinki, care datează de la 1 august 1975, prevede, în pct. 1, posibilitatea modificării pașnice a frontierelor statelor, prin acord.

Or, art.142, alin.1), din Constituția RM, pe care vrea să-l modifice Dodon, pentru a interzice Unirea, nu face altceva decât reia prevederile Actului Final de la Helsinki.

  •  Actul Final de la Helsinki este menționat și în Declarația de Independență a RM, deci în Constituție, Curtea Constituțională stabilind anterior că Declarația de Independența face parte din Constituție. În același timp, încercarea de modificare a art.142, alin.1), din Constituție contravine flagrant alin.2) din același articol, precum și art.4 din Constituție. Mai mult – fiind vorba de materia „drepturi ale omului”, în mod automat, prevederile tratatelor internaționale prevalează”, a punctat Mișcarea Politică Unirea.

Mișcarea UNIREA a subliniat că în cazul în care Dodon va porni procedura de modificare, acțiunile sale ilegale vor trebui imediat contestate la Curtea Constituțională a Republicii Moldova și declarate neconstituționale.

Toate acestea confirmă că Dodon, în lipsa unor soluții reale la problemele RM și în disperare de cauză, îl copiază pe stăpânul său, Putin, care a mutilat, recent, Constituția Rusiei, astfel încât tratatele internaționale și hotărârile CEDO să nu mai aibă valoare în Rusia, ceea ce poate transforma Rusia, din nou, într-un GULAG sovietic, pe care, Dodon vrea să-l extindă în RM.

Precizăm că săptămâna trecută, președintele Igor Dodon a creat o comisie pentru reformă constituțională. Președintele a justificat această inițiativă prin faptul că în ultimii 10 ani mai multe hotărâri ale Curții Constituționale au fost în contradicție cu textul Constituției.

Astfel, șeful statului consideră necesar demararea procesului de reformă constituțională în vederea „modificării legislației constituționale, asigurarea supremației Constituției, consolidării statului de drept, a democrației constituționale și garantarea drepturilor omului”.

Procesul de modificare a Constituției poate dura de la șase luni până la un an și jumătate. Modificările sunt adoptate cu două treimi din voturile deputaților (67 din 101) sau prin referendum la nivel național, după avizul pozitiv al Curții Constituționale.

Articolul precedentComisia Europeană a stabilit că Aeroportul din Timișoara este eligibil pentru a primi o compensație de 1 milion de euro după pagubele produse de COVID-19
Articolul următorIncendiu de vegetație în zona Ghencea ce se întinde pe 10 mii de metri pătrați