Marea Britanie va interzice vânzarea de mașini noi care funcționează numai cu combustibili fosili în 2030, măsură care este concepută pentru a elimina treptat vehiculele poluante mai devreme decât orice altă economie majoră și pentru a sprijini recuperarea țării de la pandemie, scrie CNN.
Guvernul britanic a declarat miercuri într-o declarație că va pune capăt vânzării de mașini și autoutilitare noi pe benzină și motorină cu cinci ani mai devreme decât a fost planificat anterior, punând-o pe cale să fie prima țară G7 care decarbonizează transportul rutier. Vânzările de vehicule hibride noi vor putea continua până în 2035.
Interdicția face parte dintr-un plan mai larg de „revoluție industrială verde” anunțat de premierul Boris Johnson, care include 12 miliarde de lire sterline în investiții guvernamentale. Guvernul speră că sectorul privat va achiziționa de peste trei ori suma respectivă.
„Deși anul acesta a luat o cale foarte diferită față de cea pe care o așteptam, Regatul Unit privește spre viitor și profită de oportunitatea de a reconstrui mai ecologic”, a spus Johnson într-un comunicat. „Recuperarea planetei și a economiilor noastre poate și trebuie să meargă mână în mână”.
Pentru a accelera vânzările de vehicule mai curate, guvernul va cheltui 1,3 miliarde de lire sterline (1,7 miliarde de dolari) pe punctele de încărcare a vehiculelor electrice și aproape 500 de milioane de lire sterline (664 milioane de dolari) pentru a dezvolta și produce baterii pentru mașinile electrice. Aproximativ 582 de milioane de lire sterline (773 milioane de dolari) subvenționate vor face ca vehiculele cu emisii zero și ultra-reduse să fie mai ieftine pentru cumpărare de către oameni.
Dar termenul mai agresiv ar putea pune probleme industriei auto britanice, care a fost afectată de ani de incertitudine cu privire la ieșirea țării din Uniunea Europeană și de consecințele economice din coronavirus. Producția a scăzut dramatic, iar industria a avertizat că eșecul unui nou acord comercial cu Uniunea Europeană înainte de termenul limită din decembrie ar costa 47 miliarde GBP în următorii cinci ani.
„Împărtășim ambiția guvernului de a conduce în decarbonizarea transportului rutier și suntem dedicați călătoriei”, a declarat Mike Hawes, director executiv al Societății producătorilor și comercianților de autovehicule, într-un comunicat. „Producătorii au investit miliarde pentru a livra vehicule care ajută deja mii de șoferi să treacă la zero, dar acest nou termen … stabilește o provocare imensă”.
Noul termen limită din Marea Britanie este printre cele mai agresive din lume. Norvegia, care are o economie mult mai mică decât Marea Britanie și un avans semnificativ în cursa pentru a pune mai multe mașini electrice pe drum, a declarat că toate autoturismele și camionetele noi vândute ar trebui să fie vehicule cu emisii zero până în 2025.