Pachetul de mobilitate și lupta între Vest și Est continuă: Regulile care afectează România și Bulgaria

După inițiativa României, Bulgaria va sesiza justiţia europeană pentru ”discriminare” după adoptarea dificilă, în luna iulie, a unei reforme a transportului rutier care a dat naştere unei lupte între Vestul şi Estul continentului, a anunţat miercuri guvernul, citat de AFP.

„Dispoziţiile privind revenirea şoferului, revenirea vehiculului şi interdicţia de a petrece timpul de odihnă la bordul vehiculului între două cicluri de cabotaj duc la o discriminare pe baza situaţiei geografice şi la o limitare a accesului egal la piaţa unică europeană”, a anunţat Sofia într-un comunicat.

„Acestea duc la un tratament defavorabil al companiilor bulgare de transport rutier internaţional”, a adăugat guvernul conservator, precizând că va depune trei plângeri privind reforma „pachetului mobilitate” la Curtea de Justiţie a Uniunii Europene (CJUE), fără a preciza data, citează Agerpres.

„Pachetul mobilitate”, aprobat în această vară la Bruxelles după negocieri aprige, a fost dorit de Germania şi Franţa în special, care denunţau concurenţa incorectă, în pofida opoziţiei a nouă ţări din Europa centrală şi de est, printre care Bulgaria, România, Polonia şi Ungaria.

România va pierde, pe termen mediu și lung, aproximativ 200.000 de șoferi profesioniști, inclusiv familiile lor, și se va confrunta cu o criză fără precedent pe piața muncii.

Regulile incriminate

  • Pentru a preveni o concurenţă considerată „neloială” în Vest, o perioadă de repaus de patru zile a fost prevăzută înainte ca un camion sosit pentru a livra o încărcătură din România sau Bulgaria să poată efectua alte operaţiuni în aceeaşi ţară, precum Spania sau Suedia, cu acelaşi vehicul.

Transportatorii români spun că o astfel de prevedere încalcă inclusiv dreptul șoferilor la libera circulație și ședere în interiorul Uniunii Europene, așa cum prevede Directiva 2004/38/CE a Parlamentului European si a Consiliului, potrivit căreia românii, în calitate de cetățeni ai UE, au „dreptul de ședere pe teritoriul altui stat membru pe o perioadă de cel mult trei luni, fără nici o altă condiție sau formalitate în afara cerinței de a deține o carte de identitate valabilă sau un pasaport valabil”.

  • Noile reguli europene obligă companiile de transport internaţional de mărfuri să se organizeze pentru a le permite şoferilor să revină acasă la fiecare trei sau patru săptămâni.
  • Dacă şoferul este departe de casă în perioada sa de odihnă săptămânală obligatorie, el nu poate să şi-o petreacă în cabină, iar compania trebuie să plătească pentru găzduirea lui.
  • Camioanele trebuie la rândul lor să revină la centrul operaţional al companiei la fiecare opt săptămâni.
Articolul precedentSchimburile comerciale mondiale, scădere de până la 9% în 2020
Articolul următor2 militari români au fost răniți în Afganistan în timpul unui atac cu un dispozitiv exploziv improvizat