Căile Ferate din timpul celui de-Al Doilea Război Mondial s-au îmbogățit de pe urma evreilor după o rețetă cinică și dezgustătoare. Ele au obligat evreii să plătească bilet pentru trenurile care îi duceau în lagărele de concentrare, unde cei mai mulți urmau să își piardă viața, scrie welt.de.
Salo Muller, este un supraviețuitor al acelui coșmar. Bărbatul născut la 29 februarie 1936 își amintește cu lux de amănunte începutul călătoriei părinților la Auschwitz.
Era 1941, avea 5 ani, dar mărturisește că are coșmaruri și astăzi. “I-au îngrămădit 60-70 de persoane în vagoane de animale. Au lăsat doar o găleată pentru nevoile fiziologice. Mulți s-au sufocat. Evreii au fost obligați să își cumpere bilet de tren, „kaartje“ în olandeză. Un bilet spre moarte”, susține Muller.
Peste 100.000 de evrei au fost deportați din Olanda. Pentru deplasarea lor cu trenul, compania națională a căilor ferate de la acea vreme le solicita patru pfennigi pentru fiecare kilometru. Conform unei anchete a televiziunii olandeze NOS, citând documente din Arhivele Naționale ale SUA, de pe urma transportului evreilor Căile Ferate Olandeze au adunat 409.000 de Guldeni, echivalentul a peste 2,5 milioane de euro.
În arhive se află documente care atestă faptul că după fiecare transport, căile ferate olandeze trimiteau câte o factură autorităților germane.
Olandezii erau responsabili doar de transportul evreilor până la granița cu Germania.
Apoi, aceștia erau preluați de trenurile companiei de stat din Germania. Dintre cei 102.000 de evrei deportați, mai puțin de 6.000 au supraviețuit.
Fiindcă s-a putut dovedi că actuala companie națională a căilor ferate din Olanda este continuatoarea companiei din perioada războiului, conducerea companiei și-a cerut scuze public, însă a refuzat inițial orice fel de despăgubiri. Această anchetă a scos la iveală nivelul neștiut de strâns al colaborării dintre autoritățile olandeze și cele germane.
Istoricul Michael North atrage atenția că în nici o țară din Vest, rata de exterminare a evreilor nu a fost atât de mare ca în Olanda, peste 75%. Cooperarea poliției olandeze este indubitabilă, susține expertul.
Deși avusese mult de pierdut în fața forțele Axei, în ceea ce privește coloniile sale din Asia, în Olanda nu s-a organizat o rezistență împotriva germanilor, precum cea din Franța, de exemplu.
Salo Muller este hotărât să lupte împotriva acestei nedreptăți. “Căile Ferate Germane au obținut sute de milioane de mărci de pe urma evreilor. Această nedreptate nu a fost niciodată reparată”, a avertizat Muller.
El cere despăgubiri de la statul german în numele tuturor evreilor din Olanda. Astfel de solicitări au de obicei șanse reduse de izbândă, însă Muller se bucură de un statut aparte în Olanda, el fiind ani de zile fizioterapeutul clubului Ajax Amsterdam, chiar și în epoca de aur a lui Johann Crujff.
Germanii cereau 4 pfennigi de bilet, 2 de persoana si 2 de kilometri, dar ofereau cinic bilete la jumătate de preț pentru copii. Sumele erau plătite fie cu bani, fie cu obiecte de valoare. “Compania Căilor Ferate a Reichului German a fost o componentă vitală a mașînăriei de exterminare”, a subliniat avocatul lui Muller, Axel Hagedorn.
Acesta a depus solicitarea de despăgubire și la adresa cancelarului german Angela Merkel. “Rețeaua feroviară este folosită și astăzi”, adaugă el. Jurnaliștii de la Die Welt atrag atenția că din punct de vedere istoric, cazul este incontestabil, însă la nivel legal este foarte complicat.
“În primul rând, fiindcă actuala companie Deutsche Bahn (DB – înființată abia în 1994) nu este continuatoarea companiei din perioada 1939-1945. Deci cine să fie tras la răspundere?” se întreabă jurnaliștii germani. “Este o responsabilitate a statului federal german”, consideră avocatul.
Chestionați de jurnaliștii de la CNN, reprezentanțîi Deutsche Bahn au subliniat că, deși nu sunt continuarea companiei din perioada războiului, “sunt conștienți de responsabilitatea istorică pe care o poartă”.