Creatorul de modă francez Pierre Cardin, care s-a făcut cunoscut vânzând haine de designer maselor, și averea sa, fiind primul care a exploatat acest nume că un brand pentru vânzarea de la mașini la parfumuri, a murit marți, la vârsta de 98 de ani, potrivit Reuters.
Într-o carieră de peste 60 de ani, Cardin a atras dispreț și admirație de la colegii designeri de modă pentru simțul său nebunesc de afaceri și a influențat podiumurile cu o tentă spațială, rochii futuriste cu bule și tăieturi și modele geometrice.
Cardin, care a fost mentor pentru designeri precum Jean Paul Gaultier, a fost activ în cercurile de modă până în ultima perioadă, luând în continuare tineri designeri sub aripa sa, participând la petreceri și evenimente și vizitând în mod regulat biroul său din Paris.
„Vă mulțumesc domnule Cardin pentru că mi-ați deschis ușile modei și că mi-ați făcut posibil visul”, a scris Gaultier pe Twitter.
Cardin a fost primul designer care a vândut colecții de haine în magazine universale la sfârșitul anilor 1950 și primul care a intrat în activitatea de licențiere a parfumurilor, accesoriilor și chiar a produselor alimentare – ceea ce a generat mai târziu profituri pentru multe alte case de modă.
„Este la fel pentru mine dacă fac mâneci pentru rochii sau picioare de masă”, a scris camdva pe site-ul sau.
Oricât de greu ar fi să ne imaginăm decenii mai târziu, bomboanele Armani, hotelurile Bulgari și ochelarii de soare Gucci se bazează pe conștientizarea lui Cardin că farmecul unui brand de modă avea un potențial infinit de comercializare.
De-a lungul anilor, numele său a apărut pe lame de ras, articole de uz casnic – chiar și pantaloni scurți de boxer ieftini.
Odată a spus că nu-l va deranja să vadă inițialele sale, gravate în suluri de hârtie igienică și a fost, de asemenea, inspirația pentru un balon de parfum asemănător unui falus.
Detractorii săi l-au acuzat că a distrus valoarea mărcii sale și noțiunea de lux în general. Dar el părea în mare parte neafectat de critici.