Prea mulţi copii din ţările dezvoltate nu deţin competenţe la matematică şi citire de bază şi sunt afectaţi de o stare de sănătate mintală şi emoţională precară, cât şi de obezitate, conform unui raport al Fondului Internaţional pentru Urgenţe ale Copiilor al Naţiunilor Unite (UNICEF) publicat joi, citat de agenţia DPA și Agerpres.
Raportul prezintă un clasament în care sunt incluse 41 de ţări din Uniunea Europeană şi Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OECD), în funcţie de starea de sănătate a copiilor, dar şi a competenţelor academice şi a nivelului de fericire.
Danemarca, Olanda şi Norvegia se află în fruntea clasamentului, iar Bulgaria, Chile şi Statele Unite sunt clasate pe cele mai de jos locuri propice pentru un copil.
Aproximativ 20% dintre copii nu au un nivel ridicat de satisfacţie de viaţă în ţările cele mai înstărite, potrivit UNICEF. Turcia se descurcă cel mai rău la acest capitol, doar 53% dintre copii fiind mulţumiţi de viaţa lor, urmată de Japonia şi Marea Britanie.
Lituania are cea mai mare rată de sinucidere în rândul adolescenţilor, urmată de Noua Zeelandă şi Estonia.
În ceea ce priveşte sănătatea fizică, aproximativ unul din trei copii este obez sau supraponderal, procentele din sudul Europei fiind în creştere vertiginoasă.
Aproximativ 40% dintre copiii din ţările bogate nu deţin abilităţi academice de bază la citire şi matematică până la vârsta de 15 ani, cei din Bulgaria, România şi Chile fiind cel mai puţin competenţi, potrivit UNICEF.
Problemele din România
România ocupă locul patru în ceea ce priveşte bunăstarea psihică, dar se situează pe unul dintre ultimele locuri în privinţa sănătăţii fizice şi a competenţelor.
De asemenea, potrivit raportului, ţara noastră se situează pe locul al treilea în ceea ce priveşte satisfacţia de viaţă la vârsta de 15 ani (85% fiind mulţumiţi de viaţa lor), după Olanda (90%) şi Mexic (86%).
Ţara noastră, alături de Bulgaria, ocupă penultimul, respectiv ultimul loc în clasamentul competenţelor la citire şi matematică.
România se situează, însă, pe primul loc în ceea ce priveşte abilităţile sociale, fiind una dintre cele şapte ţări în care aproximativ patru din cinci copii au declarat că îşi fac prieteni cu uşurinţă.
Raportul este bazat pe date prelevate înainte de pandemia de coronavirus, UNICEF avertizând că această criză reprezintă o ameninţare substanţială la adresa stării de bine a copiilor.