Compania europeană constructoare de avioane Airbus a dezvăluit planuri pentru ceea ce a numit primul avion comercial cu emisii zero, scrie BBC.
Compania a declarat că avioanele sale de pasageri cu hidrogen ar putea fi în funcțiune până în 2035.
Directorul executiv al Airbus, Guillaume Faury, a declarat că cele trei concepte ale conceptului ZEROe (zero emisii) au marcat „un moment istoric pentru sectorul aviației comerciale”. Utilizarea hidrogenului a avut „potențialul de a reduce semnificativ impactul climatic al aviației”, a adăugat el.
Conceptul de aviație fără emisii se bazează în mare măsură pe găsirea unor modalități de a produce cantități mari de hidrogen din surse regenerabile sau cu conținut scăzut de carbon.
În prezent, cea mai mare producție la scară largă se bazează pe combustibili fosili, în special metan, și este considerată a fi cu conținut ridicat de carbon.
Analiștii subliniază că nu este prima dată când hidrogenul este considerat salvatorul călătoriilor aeriene moderne. Utilizarea sa în aviație datează de pe vremea dirijabilelor de la începutul secolului XX, dar dezastrul de la Hindenburg din 1937 a pus capăt acelei ere.
Mai recent, din 2000 până în 2002, Airbus a fost implicat în proiectul Cryoplane finanțat de UE, care a studiat fezabilitatea unui avion lichid alimentat cu hidrogen.
Dezvăluind cele mai recente planuri, Airbus a spus că designul său de turbo-ventilatoare ar putea transporta până la 200 de pasageri mai mult de 3.200 de km, în timp ce un concept de turbopropulsor ar avea o capacitate și o autonomie cu 50% mai mici.
O a treia aeronavă, „corp cu mai multe aripi ”, a fost cea mai atrăgătoare dintre cele trei modele.
Toate cele trei avioane ar fi alimentate de motoare cu turbină cu gaz modificate pentru a arde hidrogen lichid și prin celule de combustibil cu hidrogen pentru a crea energie electrică.
Cu toate acestea, Airbus a recunoscut că pentru ca ideea să funcționeze, aeroporturile ar trebui să investească sume mari de bani în infrastructura de realimentare.