Două rapoarte publicate astăzi, 5 iunie, de Comisia Europeană arată beneficiile unui sistem de monitorizare a absolvenților la nivelul UE pentru a atinge aceste obiective.
Comisarul pentru inovare, cercetare, cultură, educație și tineret, Mariya Gabriel, a declarat: „Educația și formarea profesională vor juca un rol esențial în redresarea durabilă din punct de vedere economic și social a Uniunii Europene. Cunoașterea tipurilor de învățare și a calificărilor care promovează succesul profesional și împlinirea personală va contribui la îmbunătățirea eficienței și a relevanței sistemelor de învățământ superior din Europa. Acest lucru va ajuta, de asemenea, la anticiparea viitoarelor profesii, respectiv pregătirea pentru acestea.”
Sondajul pilot la nivel european s-a bazat pe răspunsurile absolvenților cu studii de licență, masterat și ai programelor de învățământ terțiar cu ciclu scurt, din opt țări (Austria, Croația, Cehia, Germania, Grecia, Malta, Lituania și Norvegia), la unul și la cinci ani de la absolvire. Sondajul indică principalii factori de îmbunătățire a rezultatelor studiilor. Experiența în străinătate în timpul unei perioade de studiu crește nivelul competențelor de soluționare a problemelor. Un „mediu de învățare antrenant”, în care cursurile sunt completate de învățarea prin problematizare și cea la locul de muncă, oferă o pregătire mai bună pentru integrarea pe piața muncii.
Experiența profesională legată de studii, ca parte a programei, reduce cu aproape jumătate riscul de a fi în șomaj sau de a ocupa un loc de muncă cu un nivel mai scăzut de calificare. Cu toate acestea, mai puțin de jumătate dintre respondenții la sondaj au declarat că studiază într-un mediu antrenant, ceea ce demonstrează necesitatea unor eforturi suplimentare în sprijinul acestei abordări.