Povestea Garajului Ciclop din București, prima clădire din Europa cu sistem anti-cutremur pe role.
A fost prima clădire din Europa cu sistem anti-cutremur pe role, prima parcare supraetajată din România și a fost dat tonul în arhitectura modernistă din București – este vorba despre Garajul Ciclop de pe bulevardul Magheru din București. Povestea garajului este una specială și este legată de numele lui Dumitru Marinescu Bragadiru, al doilea cel mai bogat român din interbelic, după Cantacuzino, motiv pentru care vă prezentăm în mai jos istoria Garajului Ciclop, o clădire-unicat în Capitală.
La începutul secolului XX în București începea să prindă formă ceea ce se dorea un amestec între 5th Avenue și Broadway din New York, două artere celebre pentru magazinele de lux, teatrele și cinematografele pe care le adună. Bulevardul se numea în 1913 „Ion C. Brătianu” și începea să prindă încet-încet forma pe care o are astăzi. În 1931 și-a schimbat din nou denumirea, în „Take Ionescu”, pentru ca denumirea de „General Gheorghe Magheru” să fie dată arterei începând cu 1948.
Datorită aspectului impunător și a mulțimii de lucruri pe care le găzduia, Ciclop era pentru unii garaj, pentru alții cafenea, magazin sau chiar palat. De aici bucureștenii puteau să își cumpere mobilă, de la magazine precum Lindeman, să meargă la expoziții precum „Cum să fie căminul meu?” sau „Expoziția Modei”.
Deloc surprinzător, în 1950 garajul Ciclop este naționalizat însă își păstrează utilitatea, aici fiind deschise în continuare câteva restaurante și cafenele și clădirea fiind esențială pentru șoferii și taximetriștii din zonă.
Retrocedarea și scoaterea la vânzare a Garajului Ciclop
În 2001, garajul Ciclop a fost retrocedat parțial moștenitorilor Bragadiru de către primarul de la acea vreme Trăian Băsescu, iar în 2015 clădirea a fost retrocedată complet, în proporție de 100%.