A fost un an greu pentru retailerii români din cauza pandemiei și a condițiilor volatile ale pieței, care au creat incertitudine, fapt care a determinat o scădere a volumelor de vânzări, mai ales în mediul offline.
Sunt totuși niște semne pozitive odată cu apropierea sezonului Sărbătorilor de iarnă: clienții sunt tot mai încrezători să cumpere, scăderea prețurilor și reducerile dinainte de sezon, toate acestea având menirea să dea imboldul consumatorilor să cheltuie.
În același timp, specialiștii în E-Commerce de la Negociat.ro afirmă că, odată cu intrarea în ultima parte a anului 2020, vânzările retail au scăzut considerabil față de perioada similară a anului trecut.
Cu toate acestea, încrederea consumatorilor în România și nu numai are tendințe de creștere, dar incertitudinea persistă și mulți cumpărători spun că se simt ca fiind încă în criză economică. Incertitudinea și creșterea înceată a vânzărilor ar putea umbri sezonul de cumpărături de sărbători din acest an. Oricum sunt semne că vânzările retailerilor vor crește, impulsionate fiind de trendurile pozitive în ceea ce privește piața muncii și piața imobiliară.
„Românii își vor crește bugetul de cumpărături în acest sezon de iarnă cu 3%, iar 5% dintre ei au trecut deja la achiziționarea de cadouri pentru sărbători începând din luna octombrie. În ceea ce privește bătălia sexelor, femeile au ”furat” startul și s-au apucat devreme de cumpărături de cadouri. Mai exact 32% dintre femeile intervievate spun că au început shopping-ul de sărbători, în timp ce doar 9% dintre bărbați au făcut același lucru. În timp ce majoritatea bărbaților și femeilor spun că așteaptă încă să cumpere cadouri, 15% dintre femei și 25% dintre bărbați spun că anul acesta nu vor cumpăra nimic. Familiile tinere sunt printre cele care au făcut deja cumpărăturile de sărbători. Dintre familiile care și-au deschis deja portofelele, 23% au cinci sau mai mulți membrii, iar 37% au copii cu vârsta sub 12 ani. Doar 15% dintre familiile cu doar un copil sau fără copii au făcut cumpărături de sărbători până în prezent”, declară Cata Simion, CEO www.negociat.ro.
Totodată, potrivit aceluiași studiu, majoritatea familiilor (26%) au în plan să cheltuie între 200 și 400 de lei, un prag de cheltuieli normal pentru persoane care câștigă sub 4000 de lei lunar. Tot mai multe familii care câștigă peste 5000 de lei anual intenționează să cheltuie între 500 și 1000 de lei.
“Merită menționat că 16% dintre familiile care câștigă sub 4000 de lei lunar spun că intenționează să cheltuie mai mult ca anul trecut, comparativ cu 8% dintre familiile care câștigă peste 5000 de lei lunar care spun același lucru. Când urmărim pe ce dau banii cumpărătorii în acest sezon, în vânzările on-line, jucăriile și electronicele sunt în topul preferințelor, în timp ce felicitările de sezon sunt și ele foarte bine vândute. Precizăm că shopping-ul on-line ar putea avea o creștere importantă în acest an, fiind preferat de cumpărătorii tineri care folosind smartphone-ul, tableta, laptop-ul sau calculatorul pot găsi rapid și eficient ce își doresc”, conchid specialiștii în E-Commerce de la Negociat.ro.