În perioada august-septembrie a anului în curs, agenția de cercetare de piață IZI Data a realizat un studiu care ne arată în ce măsură sunt românii din mediul urban de acord cu purtarea măștii de protecție și câți dintre ei respectă regulile impuse de autorități.
“Doar 2% dintre românii din mediul urban sunt negaționiști anti-mască, dar 1 din 5 români nu e de acord cu purtatul măștii. În ciuda dezbaterilor și protestelor anti-mască, vizibile în mass și social media în ultima perioadă, un procent marginal din populația urbană se încadrează, totuși, în tipologia negaționistă extremă. Putem spune că o minoritate vocală atrage atenția asupra acestui lucru mult mai vizibil decât cei aproape 80% care sunt de acord cu purtarea măștii. Majoritatea tăcută este cea care contează, dincolo de percepțiile noastre adesea distorsionate, însă ponderea celor care nu cred că masca e o măsură necesară este totuși semnificativă mai ales ținând cont de faptul că studiul nostru a cuprins doar populația urbană cu acces la Internet, care e mai educată în medie decât totalul populației din România”, explică Silvia Luican.
7 din 10 români din mediul urban sunt de acord cu purtarea măștii de protecție
În ciuda dezbaterilor și protestelor anti-mască, vizibile în mass-media în ultima perioadă, studiul IZI data arată că doar 2% dintre românii din mediul urban declară că sunt împotriva purtării măștii și refuză să o poarte (negaționiști).
Procentul crește până la 20% când vine vorba de conformiști, cei care nu sunt de acord și totusi o poartă. Un număr semnificativ de români intră în segmentul responsabililor, 7 din 10 dintre românii din mediul urban sunt de acord cu purtarea măștii și pun în practică măsura de protecție.
O a patra categorie care s-a evidențiat în studiu este reprezentată de neglijenți (12%) care nu poartă mereu masca, dar sunt de acord cu aceasta.
Există diferențe în ceea ce privește educația celor care poartă mască?
Nu s-au remarcat diferențe de vârste între segmente, însă responsabilii sunt mai “educați” decât ceilalți, adică 51% dintre cei responsabili au facultate sau studii postuniversitare, comparativ cu doar 34% dintre conformiști; 85% dintre negaționiști au studii medii sau inferioare, cu mențiunea prudenței în interpretarea datelor deoarece eșantionul este redus.
Bucureștenii sunt responsabili când vine vorba de purtarea măștii.
În ceea ce privește diferențele regionale, se remarcă faptul că doar 6% dintre bucureșteni sunt neglijenți – cei mai mulți dintre cei care sunt de acord cu masca, dar nu o poartă tot timpul sunt din Moldova (16%) și Muntenia (14%). Trei sferturi dintre bucureșteni sunt responsabili cu privire la purtarea măștii și se declară de acord cu aceasta.
Conformiștii se regăsesc mai frecvent în rândul părinților, observăm că 7 din 10 conformiști au copii, în timp ce doar 5 din 10 responsabili au copii.
METODOLOGIE: Studiul IZI data a fost realizat în perioada august-septembrie, pe o populație digitalizată, reprezentativ urbană de 1024 chestionare CAWI (Computer Assisted Web Interviews), cu respondenți cu vârste de peste 18 ani din toată România, având o eroare de eșantionare de 3%.
IZI Data este o agenție de studii de piață al cărei scop este să democratizeze cercetarea de piață, făcând-o ușor de folosit și de înțeles, atât pentru branduri consacrate, dar mai ales pentru start-ups, antreprenori, ONG-uri și antreprenori sociali. IZI Data utilizează instrumente agile, intuitive precum și cele de tip DIY.